مزایا و اهمیت شتابدهنده برای استارت آپ ها

سه شنبه 7 دی 1400

شتابدهنده مرکزی است که امکان رشد سریع و صحیح شرکت های استارت آپی را مهیا می سازد. در این مقاله به بررسی مهم ترین مزایای شتابدهنده برای علاقه مندان تاسیس استارت آپ و ورود به دنیای تولید محصول خواهیم پرداخت.

مزایا و اهمیت شتابدهنده برای استارت آپ ها

استارت آپ معرف شرکت های نوپایی است که راهکارهای جدیدی را برای حل مشکلات و مسائل موجود در دنیای فناوری مطرح می کنند. کسب وکارهای نوپا یا همان استارت آپ همیشه در ابتدای کار با چالش هایی مواجه می شوند. این چالش ها در زمینه های مختلف رخ می دهد و در بیشتر موارد سبب می شود که استارت آپ ها با شکست روبرو شده یا از مسیر اصلی خود منحرف شوند.

اما برای موفقیت استارت آپ ها، مراکزی تحت عنوان شتاب دهنده (accelerator)، در نظر گرفته شده است. این مراکز امکان رشد سریع و صحیح شرکت های استارت آپی را مهیا می سازند. به عنوان مثال گروهی از افراد تحصیل کرده که در زمینه تولید دارو تخصص کافی دارند و از ایده های خوبی هم برخوردار هستند اما سرمایه لازم برای تولید محصول مد نظر خود را ندارند می توانند با شرکت در چالش های شتابدهنده های دارویی ایده خود را مطرح کنند. شتابدهنده ها ایده های دریافتی را بررسی کرده و در صورت پذیرش، گروه ارائه کننده ایده به عنوان یک استارت آپ کار خود را شروع کرده و تا تولید محصول و ارائه آن به بازار هدف تحت پوشش مادی و معنوی شتابدهنده قرار می گیرد. البته درصدی از سود فروش محصول به شتابدهنده خواهد رسید و به عبارتی یک همکاری برد- برد شکل خواهد گرفت.

تا به اینجا نگاهی کلی به اهمیت شتابدهنده ها داشتیم. در ادامه و به طور دقیق تر چند مورد از مزایای شتابدهنده ها را مرور خواهیم کرد.

1- شتابدهنده یک شریک تجاری برای ایده و استارت آپ شماست

یکی از مزایای شتابدهنده ها نسبت به مراکز دیگر این است که در سود و ضرر راه اندازی کسب و کار شریک هستند. در واقع می توان گفت همیشه همراه و در کنار کسب و کار هستند. در شتابدهنده ها بخشی از سهام استارت آپ راه اندازی شده به شتاب دهنده اختصاص می یابد. این سهام در ازای خدمات و سرمایه ی اولیه ای که شتابدهنده به تیم ارائه می دهد دریافت می شود.

2- دادن انگیزه و روحیه به بنیان گذاران

فضای جمعی و مشارکتی که در شتابدهنده ها یافت می شود، مطمئنا شما را در مسیر پیشرفت و پیشروی قرار می دهد. تعامل با بنیان گذاران دیگر و شنیدن تجربیات آنها و چالش هایی که پشت سر گذاشته اند به شما یک انگیزه قوی می دهد تا به راهتان ادامه دهید و به شما یادآوری می کند که می توانید بر شک و تردیدهای خود غلبه کنید و از موانع عبور کنید.

3- وجود منتورهای با تجربه و حرفه ای در کنار استارت آپ ها

وقتی که به یک شتابدهنده استارت آپ می پیوندید می توانید از حمایت منتورها بهره ببرید و علاوه بر حمایت عاطفی از تجربه و دانش آن ها نیز استفاده کنید. منتور کسب و کار با مربی آموزشی فرق دارد. اگر بخواهیم تعریف مناسبی از کلمه منتور داشته باشیم، منتور فردی با تجربه است که سال ها در یک حوزه مشخص فعالیت داشته، و شکست ها و موفقیت های متعددی را تجربه کرده است. این افراد در حوزه خود شناخته شده هستند و تجربه و تخصص ایشان برای کارآفرینان جوان بسیار ارزشمند است.

4- توسعه مهارت های مورد نیاز

شما برای موفقیت در کسب و کارتان نیاز به یادگیری و کسب مهارت های مختلفی چون بازاریابی، ارتباطات، امور مالی و برخی مهارت های فنی دارید، شتابدهنده ها به شما امکان یادگیری این مهارت ها را می دهند. روش ها و اصول کسب و کار را به شما آموزش می دهند و ترتیبی می دهند تا از تجربیات مدیران دیگر بهره ببرید.

5- دسترسی به سرمایه گذاران مناسب

شرکت های شتابدهنده معمولا خودشان سرمایه مورد نیاز استارت آپ را تامین نمی کنند بلکه کاری که انجام می دهند این است که شما را مستقیما به سرمایه گذارانی وصل می کنند که ممکن است ایده شما برایشان جذاب باشد و خواهان سرمایه گذاری روی آن باشند. در واقع شتابدهنده یک پل ارتباطی بین صاحبان ایده و سرمایه گذاران هست. البته ناگفته نماند که شتابدهنده تنها به شما کمک می کند تا بهترین و مناسبترین سرمایه گذار را انتخاب کنید اما در نهایت این شما هستید که باید به عنوان صاحب کسب و کار، سرمایه گذاران را متقاعد کنید و نظر آن ها را به ایده و محصول خود جلب کنید.

انتهای پیام/

به اشتراک گذاری

نظراتــ کاربرانــ