تاثیر معدل در آزمون کارشناسی ارشد

سه شنبه 7 بهمن 1399

پذیرش نهایی در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ با تأثیر ۲۰ درصدی معدل مقطع کارشناسی، همراه خواهد بود.

تاثیر معدل در آزمون کارشناسی ارشد

هر چند که کسب نمره بالا و رتبه خوب در کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت سهم عمده ای در پذیرش افراد دارد، اما داشتن معدل نیز در قبولی داوطلبان بی تاثیر نیست و آن دسته از افرادی که در دوران تحصیل خود معدل بالایی داشته اند، می توانند روی تاثیر معدل خود بر نتیجه آزمون امیدوار باشند.

در کنکور کارشناسی ارشد اعم از وزارت علوم و یا بهداشت، معدل مقطع کارشناسی با سهم ۲۰ درصد و آزمون کتبی نیز با سهم ۸۰ درصد در پذیرش نهایی داوطلبان موثر هستند. در واقع نمره کل کنکور کارشناسی ارشد برابر است با نمره معدل موثر که در ضریب ۲۰ درصد ضرب می شود بعلاوه نمره به دست آمده از آزمون کتبی کارشناسی ارشد که در ضریب ۸۰ درصد ضرب می شود.

گفتنی است اعمال %۲۰ معدل دوره کارشناسی بر اساس مصوبه کمیته مطالعه و برنامه ریزی آزمون تحصیلات تکمیلی، به صورت تراز اعمال خواهد شد. باتوجه به این که سطح علمی دانشگاه ها با هم متفاوت است ابتدا باید معدل ها هم تراز شوند. به طور مثال سطح علمی دانشجویی که دارای معدل 15 از یک دانشگاه سطح 1 می باشد با دانشجوی دارای همان معدل از یک دانشگاه با سطح پایین تر می باشد یکسان نمی باشد، بنابراین لازم است تا معدل این دو گروه هم تراز شوند تا قابل مقایسه باشند. این امر سبب ارزیابی عادلانه دانشجویان می گردد.

در نهایت داوطلبان با توجه به نوع رشته و دانشگاه انتخابی، رتبه کسب شده و معدل تراز شده یا همان معدل موثر برای پذیرش در این مقطع ارزیابی و در صورت کسب امتیاز حد نصاب پذیرش می شوند. بنابراین لازم است تا داوطلبان معدل مقطع کارشناسی خود را به طور دقیق در فرم ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت وارد نمایند تا از امتیاز آن بهره مند شوند.

تاثیر معدل برای داوطلبان استعداد درخشان نیز بدین صورت است که علاوه بر تاثیر ۲۰ درصدی در کنکور، در صورتی که ۹۰ درصد نمره آخرین فرد قبولی در یک دانشگاه را کسب کنند، در آن دانشگاه پذیرفته می‌شوند.

سوالی که عموما پیش می آید این است که آیا در صورت پایین بودن معدل، امکان قبولی در دانشگاه های برتر در مقطع ارشد وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت اگر چه تأثیر ۲۰ درصدی معدل ممکن است باعث نگرانی داوطلبان شود، اما واقعیت این است که تأثیر ۸۰ درصدی آزمون کتبی آن‌ قدر قابل توجه است که می‌تواند پوشش‌ دهنده ضعف احتمالی در معدل باشد. بنابراین داوطلبانی که به هر دلیلی موفق به کسب معدل بالا در مقطع کارشناسی نشده‌اند، با تلاش مضاعف و کسب نمره ای مناسب در آزمون کتبی می توانند کمبود ناشی از معدل را جبران و قبولی در دانشگاه برتر را رقم بزنند.

انتهای پیام/

به اشتراک گذاری

نظراتــ کاربرانــ