عدم خواب کافی خطر ابتلا به زوال عقل را 2 برابر افزایش می دهد

(1399/11/26)

محققان در یک مطالعه چند ساله دریافتند خطر ابتلا به زوال عقل در افرادی که خواب کوتاه و ناکافی را در شب تجربه می کنند نسبت به دیگران تا 2 برابر بیشتر می باشد.

تصویر عدم خواب کافی خطر ابتلا به زوال عقل را 2 برابر افزایش می دهد

به گزارش روزنامه دیلی میل و نقل از ایرنا، محققان بیمارستان (brigham and women's) در بوستون داده های به دست آمده از ۲ هزار و ۸۱۲ بزرگسال ۶۵ ساله و مسن تر را مورد مطالعه قرار دادند.

در این پژوهش آنها دریافتند که مدت زمان بسیار کوتاه خواب در شب که پنج ساعت یا کمتر تعریف می شود، در مقایسه با مدت زمان به اندازه کافی و توصیه شده که هفت تا هشت ساعت خواب شبانه را شامل می شود، خطر ابتلا به زوال عقل را تا ۲ برابر افزایش خواهد داد.

در واقع این مطالعه تاییدی می باشد بر تحقیقات انجام شده قبلی که نشان می دهد خواب کم زمینه های لازم برای ابتلا به انواع زوال عقل همچون آلزایمر را فراهم می آورد. در حالی که در این مطالعه علت این ارتباط بررسی نشده است اما این احتمال وجود دارد که کمبود استراحت مناسب مانع پاکسازی سموم از مغز شود و این مسئله باعث کاهش مداوم عملکرد مغز خواهد شد.

این مطالعه همچنین نشان می دهد بزرگسالان بالای ۶۵ سال که علائمی از خواب خوب مانند بیدار شدن و احساس سرحال بودن را گزارش می کنند، عملکرد شناختی بهتری دارند.

به گفته محققان: این مطالعه نیاز فوری به شناسایی توصیه های خاص برای بهبود خواب در افراد مسن را برجسته می کند.

سرویس سلامت همگانی انگلیس برای بیشتر بزرگسالان میزان 6 تا 9 ساعت خواب در هرشب را اعلام کرده است، همچنین بنیاد خواب آمریکا میزان هفت تا هشت ساعت خواب را در شب برای افراد ۶۵ سال به بالا توصیه می کند.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، حدود ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل که بیماری آلزایمر شایع ترین شکل آن می باشد مبتلا هستند و هر ساله حدود ۱۰ میلیون مورد جدید ابتلا به این بیماری وجود دارد.

محققان تا پنج سال بعد از این مطالعه، اطلاعاتی را درباره پیامدهای این بیماران مانند زوال عقل و مرگ ناشی از هر علتی را جمع آوری کردند. به طور کلی، محققان رابطه قویی میان اختلال خواب و کمبود خواب و ابتلا به زوال عقل و همچنین خطر کلی مرگ را در طول زمان پیدا کردند.

بر اساس این تحقیقات طول کشیدن ۳۰ دقیقه ای یا مدت زمان بیشتری برای به خواب رفتن با افزایش ۴۵ درصدی خطر ابتلا به زوال عقل ارتباط داشت. همچنین آنها متوجه شدند که داشتن مشکل در حفظ هوشیاری، چرت زدن، کیفیت ضعیف خواب و خواب شبانه پنج ساعت یا کمتر با افزایش خطر مرگ ارتباط دارد.

این داده ها به شواهدی مبنی بر اهمیت خواب بر سلامت مغز می افزاید و نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد اثربخشی بهبود خواب و درمان اختلالات خواب را روی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و مرگ و میر برجسته می سازد.

مشروح این مطالعه در مجله Aging منتشر شده است.

انتهای پیام/

به اشتراک گذاری

نظراتــ کاربرانــ