مقایسه ای بین آزمون کتبی دکتری وزارت بهداشت با علوم

یکشنبه 9 آذر 1399

آزمون دکتری وزارت بهداشت و علوم هر ساله شمار زیادی از داوطلبین را به خود می بیند. شناخت دقیق تر آنها در بهبود عملکرد هر شخص نقش بسزایی را دارد.

مقایسه ای بین آزمون کتبی دکتری وزارت بهداشت با علوم

شرکت در هر دو امتحان دکتری وزارت بهداشت و علوم از انتخاب های رایج دانشجویان ارشد رشته های مختلف زیست شناسی و البته علوم پایه پزشکی می باشد. شناخت بهتر هر یک از این آزمون ها به داوطلبین آنها جهت آمادگی هر چه بهتر کمک می کند. برای مجموعه زیست شناسی دکتری وزارت علوم دو دفترچه امتحانی توزیع می گردد. دفترچه اول شامل سوالاتی از دروس تخصصی شامل بیوشیمی، سلولی- مولکولی، ژنتیک، میکروبیولوژی و ... است. پس از اتمام زمان پاسخگویی به این سوالات داوطلبین باید به سوالات دفترچه دوم که شامل استعداد تحصیلی و زبان است جواب دهند. همانطور که مشخص است طیف سولات این آزمون وسیع بوده و نیاز به شناخت شخص به علوم مختلف زیست شناسی در کنار استعداد تحصیلی و زبان انگلیسی را دارد. البته پذیرفته شدگان نهایی هر رشته لازم است تا پیش از آزمون جامع خود در یکی از آزمون های تافل دکتری شرکت کرده و پس از کسب نمره حدنصاب، گواهی مربوط به آنها را به دانشگاه مربوطه تحویل دهند.
اما آزمون دکتری وزارت بهداشت تغییرات زیادی در سال های اخیر به خود دیده است. الگوی این آزمون تا پیش از سال 97 بدین صورت بود که هر داوطلب برای ثبت نام نمره آزمون تافل مد نظر وزارتخانه را باید کسب می کرد. سوالات آزمون نیز از مطالب تخصصی رشته مربوطه بود، بعنوان مثال در رشته بیوشیمی بالینی افراد با سوالاتی از بیوشیمی پایه، بیوشیمی متابولیسم و فیزیولوژی روبرو بودند. اما از آزمون سال 98 یکسری تغییرات صورت گرفت که اولا دروس امتحانی مربوط به هر رشته هدفمندتر شد مثلا در رشته بیوشیمی بالینی، فیزیولوژی حذف و سلولی- مولکولی که در ارتباط بیشتر با این گرایش است جایگزین آن شد. ثانیا استعداد تحصیلی نیز به موارد امتحانی تمامی رشته ها اضافه گردید. کسب نمره حدنصاب تافل دکتری که برای ثبت نام آزمون دکتری از الزامات بود برای کنکور سال 99 لغو و مهلت ارائه آن تا پیش از آزمون جامع در نظر گرفته شد. البته برای سال 1400 این آزمون تغییر دیگری به خود خواهد دید و آن اضافه شدن زبان انگلیسی به منابع امتحانی است.
همانطور که دیدید در طی سال های اخیر آزمون دکتری وزارت بهداشت از شکل همیشگی خود خارج شده و از الگوی امتحانی وزارت علوم تبعیت کرده است. شاید تا پیش از سال 97 اگر داوطلبی حدنصاب نمره زبان را کسب می کرد با مسیر همواری تا عبور از آزمون تئوری روبرو بود چرا که تنها با دروس تئوری مختص به گرایش خود سروکار داشت. اما با اضافه شدن استعداد تحصیلی و زبان انگلیسی باید توجه بیشتری به آنها نمود چرا که غفلت از آنها ممکن است به ناکام ماندن شخص در این آزمون منتج می شود.

انتهای پیام/

به اشتراک گذاری

نظراتــ کاربرانــ