نگاهی به آزمون کارشناسی به پزشکی

جمعه 17 مرداد 1399

علاقه مندان به رشته پزشکی که از طریق کنکور سراسری موفق به ورود به این رشته نشده اند، در صورت دارا بودن شرایط اختصاصی می توانند از راه آزمون کارشناسی به پزشکی نیز وارد این رشته شوند.

نگاهی به آزمون کارشناسی به پزشکی

آزمون کارشناسی به پزشکی هر ساله توسط معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود. اگرچه ظرفیت پذیرش این رشته بسیار کم می‌باشد، اما راه بسیار مناسبی برای داوطلبانی است که به هردلیلی در کنکور سراسری موفق به پذیرش در رشته پزشکی نشده‌اند. در واقع هدف از این آزمون ارائه فرصت مجدد به داوطلبان مستعد و علاقه مند به رشته پزشکی می‌باشد. شرایط اختصاصی برای متقاضیان شرکت در این آزمون به قرار زیر است:
1) داوطلب باید فارغ‌التحصیل رشته‌های کارشناسی مربوط به علوم تجربی و یا ریاضی و فنی باشد.
2) حداکثر سن داوطلبان برای شرکت در آزمون ۲۵ سال می‌باشد. (برای داوطلبانی که طرح نیروی انسانی یا خدمت سربازی را پشت سر گذاشته باشند، تعداد ماه‌های شرکت در طرح یا خدمت سربازی به حداکثر سن آنها افزوده می‌شود).
3) داوطلبان مرد بایستی کارت معافیت از خدمت یا پایان خدمت را برای شرکت در آزمون ارائه دهند.(داوطلبانی که در حین انجام خدمت وظیفه باشند در صورتی که خدمت آنها تا تاریخ پایان شهریور سال بعد به اتمام برسد می‌توانند به صورت مشروط در آزمون کارشناسی به پزشکی ثبت‌نام نمایند).
4) معدل کل دیپلم یعنی مجموع سه سال دبیرستان باید بالای ۱۸ باشد (معدل پیش دانشگاهی و یا کتبی نهایی مورد نظر نمی‌باشد). معدل کل لیسانس باید بالای ۱۶ باشد.
5) داوطلبانی که دارای شرط معدل حداقل نباشند، می‌توانند از طریق ارائه مدارکی مانند ثبت اختراع مورد تأیید وزارت خانه مربوطه، عنوان پژوهشگر برگزیده و یا گواهی مدال‌های المپیاد و رتبه‌های برتر کنکور سراسری، از شرط حداقلی معدل معاف شوند.
آزمون لیسانس به پزشکی به صورت دو مرحله‌ای برگزار می‌شود که داوطلبان ابتدا در آزمون کتبی شرکت می‌نمایند و پس از پذیرش در مرحله کتبی در آزمون مصاحبه حضوری شرکت می‌نمایند و سپس لیست نهایی نفرات پذیرفته شده اعلام می‌شود.
ظرفیت این آزمون در چند سال اخیر ۱۰ نفر در سال بوده است. به این صورت که در ابتدا ۲۰ نفر به عنوان پذیرفته‌شدگان مرحله اول به مصاحبه حضوری دعوت می‌شوند و در نهایت نیز ۱۰ نفر به عنوان پذیرفته‌شدگان نهایی معرفی می‌شوند. داوطلبان به این نکته توجه نمایند که داوطلبان بعد از پذیرش در دوره روزانه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران حضور خواهند داشت و شهریه‌ای پرداخت نخواهند کرد.

انتهای پیام/

به اشتراک گذاری

نظراتــ کاربرانــ