سهم مای رشته در آزمون ارشد بهداشت 1404- 1403

سه شنبه 6 شهریور 1403

در مقاله حاضر به تحلیل سؤالات بیوشیمی در مجموعه علوم آزمایشگاهی 1 آزمون ارشد بهداشت 1404- 1403 و نقش آموزش ها و کُتب ارائه شده توسط مای رشته خواهیم پرداخت.

سهم مای رشته در آزمون ارشد بهداشت 1404- 1403

آزمون ارشد بهداشت سال تحصیلی 1404- 1403 در خرداد ماه سال جاری برگزار شد. تمامی داوطلبین در تلاش برای کسب بهترین نتیجه هستند. در این مقاله نگاهی به سهم آموزش های مای رشته در این آزمون خواهیم داشت. آیا آموزش های مای رشته برای پاسخگویی به سؤالات بیوشیمی کافی بودند؟ به این سؤال با نگاهی که به سؤالات بیوشیمی مجموعه علوم آزمایشگاهی 1 خواهیم داشت پاسخ می دهیم.

مجموعه علوم آزمایشگاهی 1 به سبب حضور بیوشیمی بالینی دارای سختترین سؤالات در آزمون ارشد بهداشت است. از این رو سؤالات این مجموعه برای محک زدن آموزش های مای رشته انتخاب شد.

متابولیسم؛ پرچمدار بیش ترین سؤال در آزمون

بخش متابولیسم بیش ترین تعداد سؤالات بیوشیمی در آزمون امسال را داشت. موضوعی که در تمامی آزمون های برگزار شده توسط وزارت بهداشت مشاهده می شود. 11 سؤال از 24 سؤال بیوشیمی به متابولیسم اختصاص داشت. از متابولیسم لیپیدها و متابولیسم کربوهیدرات ها هر کدام 4 سؤال و از زنجیره تنفس سلولی، متابولیسم هِم و متابولیسم لیپوپروتئین ها هر کدام 1 سؤال طرح شده بود.

تمامی سؤالات به راحتی با کتاب بیوشیمی متابولیسم قابل پاسخگویی بودند. البته به جز زنجیره تنفس سلولی سایر مباحث آموزش هایشان در سایت ارائه شده است که به راحتی امکان پاسخگویی به سؤالات مطرح شده در آزمون را فراهم می سازد.

ساختار؛ چالشی تر از همه سال های اخیر

بیوشیمی ساختار در آزمون امسال 6 سؤال را به خود اختصاص داده بود. موضوع قابل توجه سختی این سؤالات بود، چرا که به نسبت سال های قبل به مراتب سنگین تر شده بودند. تمامی این سؤالات با آموزش عمومی بیوشیمی ساختار قابل پاسخ بودند و همین تک آموزش برای کسب 25% نمره از بیوشیمی کفایت می کرد.

تخصصی؛ پر سؤال و به نسبت سنگین

7 سؤال آزمون به بیوشیمی تخصصی اختصاص داشت. تنها 2 سؤال در این بخش با آموزش های مای رشته قابل پاسخ بود یعنی 1 سؤال با آموزش محلول سازی، pH سنجی و بافرسازی و 1 سؤال با آموزش هموگلوبین و پروتئین های پلاسمایی. سطح سؤالات این بخش با سؤالات آزمون دکتری تا حدودی برابری می کردکه نیاز توجه ویژه به آن را می طلبد.

جمع بندی

متابولیسم شامل بیش ترین سؤال در آزمون ارشد امسال بود. چیزی که به طور قطع در آزمون های سال آینده تکرار خواهد شد. عملکرد مای رشته در این قسمت با وجود کتاب بیوشیمی متابولیسم و آموزش های متعدد عالی بود.

سؤالات بخش ساختار به نسبت سال های قبل چالشی تر شده بودند اما آموزش عمومی بیوشیمی ساختار شاه کلید پاسخگویی به این سؤالات بود.

در بخش تخصصی از یک سو شاهد سؤالات سنگین بودیم و از سوی دیگر خلأ آموزش های مای رشته احساس می شود. تمام تلاش ما بر این است که کتاب روش های بیوشیمی و بیوشیمی تخصصی هر چه زودتر آماده گردد تا داوطلبین با استفاده از آن و کتاب های بیوشیمی متابولیسم و ساختار و همچنین آموزش های متعدد آزمون سال آینده را به راحتی و با بالاترین نمره پشت سر بگذارند.

انتهای پیام/

به اشتراک گذاری

نظراتــ کاربرانــ