فتح قله ها با دید بلند مدت

شنبه 20 خرداد 1402

دید بلند مدت همان چیزی است که شما برای بهتر و متمایز شدن به آن نیاز دارید. در این مقاله مهم ترین راه های رسیدن به این ویژگی را مرور خواهیم کرد.

فتح قله ها با دید بلند مدت

برایان تریسی در یکی از کتاب های خود به نام وقت طلاست به واکاوی دلیل پیشرفت افراد موفق می پردازد. وی گریزی به مطالعات ادوارد بن فیلد می زند و در ادامه نکاتی را یادآور می شود که در این مقاله نگاهی به آنها خواهیم داشت.

مطالعات ادوارد بن فیلد

در سال 1970، دکتر ادوارد بن فیلد از دانشگاه هاروارد یکی از عمیق ترین مطالعاتی را معرفی می کند که در مورد موفقیت و اولویت بندی انجام داده است. هدف بن فیلد این بود که ببیند چطور بعضی از افراد در طول عمر کاری خود به استقلال مالی می رسند. او در شروع کار مطمئن بود که پاسخ این پرسش را در عواملی مثل وضعیت خانوادگی، میزان تحصیلات، میزان هوش، داشتن ارتباط با افراد بانفوذ و بعضی عوامل ملموس دیگر پیدا می کند. ولی آنچه کشف کرد این بود که موفقیت درواقع نتیجه یک طرز فکر و نگرش خاص است. چارچوب کلی این طرز فکر در ادامه آورده شده است.

دید بلند مدت داشته باشید

بن فیلد این طرز فکر را دید بلند مدت نامید. او به این نتیجه رسید که موفق ترین افراد و آنهایی که برای کسب استقلال مالی بیشترین شانس را دارند همیشه با هر تصمیم خود در زمان حال، آینده را هم در نظر می گیرند. او همچنین متوجه شد که هرچه این افراد آینده دورتری را برای برنامه ریزی مدنظر قرار می دهند احتمال موفقیت آنها بیشتر می شود.

برای مثال، دلیل اینکه یک پزشک از محترم ترین افراد جامعه است این است که او سال های زیادی را صرف تحصیلات و کار سخت می کند تا به این درجه می رسد. پس از گذراندن دانشگاه، دوره های انترنی، رزیدنتی و آموزش های عملی، پزشکان معمولا به حدود 30 سالگی می رسند تا بتوانند مخارج خود را تامین کنند. ولی از آن به بعد جزء محترم ترین طبقات و موفق ترین افراد یک جامعه خواهند بود. آنها دید بلند مدت دارند.

تاثیر بالقوه تصمیم ها

یک اولویت بندی موفقیت آمیز فقط با دید بلند مدت به دست می آید. برای تعیین اهمیت تصمیمی که در زمان حال می گیرید باید تاثیر بالقوه آن را روی آینده بررسی کنید. برای مثال اگر پس از فراغت ازکار به خانه برگردید و به جای تماشای تلویزیون یا گشت و گذار در گوشی موبایل، وقت خود را برای اعضای خانواده بگذارید، دید بلند مدت دارید زیرا می دانید که صرف وقت برای سلامتی و شادی افراد خانواده بسیار پرارزش است و اولویت بالایی دارد. تاثیراتی که صرف وقت با خانواده روی آینده هر یک از اعضاء خانواده می گذارد خیلی مهم است. اگر بعد از کار در شرکت در دوره ای ثبت نام کنید که مهارت هایتان را افزایش دهد و ارزش بیشتری برای شرکت تان پیدا کنید، شما هم دید بلند مدت دارید. آموختن چیزی مفید و عملی می تواند آثار بلند مدت روی آینده شما داشته باشد.

از لذت های فوری چشم پوشی کنید

اقتصاد دانان می گویند: علت اصلی شکست های مالی و شخصی، گرایش طبیعی افراد به صرف همه درآمدشان و حتی بیشتر از آن و انجام کارهای آسان و لذتبخش است. از طرف دیگر، انجام کارهای مهم گرچه ممکن است مشکل باشد، شاهراه رسیدن به عزت نفس و رضایتمندی است. چیزی که به آن آینده می گوییم به زودی به زمان حال تبدیل می شود و هر فداکاری که امروز انجام بدهید در آینده ای درخشان در انتظار شماست.

تمرین عملی

1- بلند مدت فکر کنید و شرحی از زندگی آرمانی خود در ده و بیست سال آینده بنویسید. همین کار یک دید بلند مدت به شما می دهد.

2- آثار بلند مدت هر کاری را که انجام می دهید بسنجید. کارهایی را که ارزش بلند مدت بیشتری دارند بیشتر انجام دهید.

3- خودتان را عادت دهید از لذت های فوری چشم پوشی کنید تا در آینده به نتایج و رضایتمندی بیشتری برسید.

انتهای پیام/

به اشتراک گذاری

نظراتــ کاربرانــ