بیوشیمی در آزمون های ارشد و دکتری (بخش دوم؛ تخصصی)

دوشنبه 24 بهمن 1401

بخش تخصصی بیوشیمی شامل مباحثی است که در حدود 20% سوالات کنکورهای مختلف را به خود اختصاص می دهد. در این مقاله نحوه برخورد با این بخش و پاسخگویی به سوالات آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بیوشیمی در آزمون های ارشد و دکتری (بخش دوم؛ تخصصی)

سلام دوستان عزیز. به بررسی بخش تخصصی بیوشیمی خوش آمدید. در مقاله پیشین نگاهی به بیوشیمی ساختار داشتیم. امیدوارم که آموزش عمومی بیوشیمی ساختار را مطالعه کرده باشید. اگر اینگونه باشد شما در حدود 15 تا 20 درصد نمره بیوشیمی در کنکورها را برای خود ذخیره کرده اید. امروز با تحلیل دقیق بیوشیمی تخصصی برای کسب 20 درصد دیگر از نمره بیوشیمی آماده خواهید شد. پس بدون فوت وقت سراغ پرسش و پاسخ ها برویم.

1) بیوشیمی تخصصی واجد چه بخش هایی است و چند درصد از سوالات را به خود اختصاص می دهد؟

بیوشیمی تخصصی مباحث متنوعی را در بر می گیرد. این مباحث در جدول زیر ارائه شده اند.

بیوشیمی تخصصی

هورمون ها

ویتامین ها

عناصر معدنی

آنزیم های بالینی

هموگلوبین ها

پروتئین های پلاسمایی

آب، الکترولیت ها و تعادل اسید- باز

تومورماکرها

قند و لیپیدهای پلاسمایی

سیتوکروم های P450و متابولیسم زنوبیوتیک ها

آنالیز ادرار و مایعات بدن

محاسبات شیمیایی و pH سنجی

کنترل کیفیت در آزمایشگاه بیوشیمی

در آزمون های وزارت بهداشت (ارشد و دکتری) پس از بیوشیمی متابولیسم، بیش ترین تعداد سوالات مربوط به بخش تخصصی می شود. مطالب این بخش چیزی حدود 20 درصد سوالات را به خود اختصاص می دهند.

2) چه بخش هایی از بیوشیمی تخصصی را بخوانیم؟

نکته قابل توجه این است که برخی از مباحث پای ثابت کنکورها هستند یعنی قطعا در کنکورهای پیش رو از آنها سوال داریم. برخی از مباحث نیز در درجه بعدی قرار می گیرند.

مباحثی که قطعا در ارشد سوال داریم شامل هورمون و ویتامین ها هستند. پس از مسلط شدن به این دو مبحث سراغ مطالعه پروتئین های پلاسمایی، آنزیم های بالینی و تومورمارکرها بروید.

مباحثی که قطعا در دکتری سوال داریم شامل هورمون ها، کنترل کیفی آزمایشگاه بیوشیمی و ویتامین ها هستند. این سه مبحث نقش کلیدی در آزمون دکتری دارند. اگر به این مباحث مسلط شدید و وقت آزاد دارید از مطالعه سایر بخش ها غافل نشوید.

3) بیوشیمی تخصصی را چطور بخوانیم؟

دو مبحث هورمون ها و کنترل کیفی آزمایشگاه را فعلا به شما محول میکنیم. امیدواریم که با مطالعه منابع مناسب به تمامی سوالات آنها پاسخ دهید. اما سایت مای رشته چهار آموزش برای بیوشیمی تخصصی شامل هموگلوبین ها و پروتئین های پلاسمایی، آنزیم شناسی بالینی، ویتامین ها و عناصر معدنی و محاسبات شیمیایی را ارئه کرده است که پاسخ شما به سوالات این مباحث را تضمین می کند.>

جمع بندی

بیوشیمی تخصصی با شامل شدن حدود 20 درصد سوالات، نقش مهمی را برای موفقیت در کنکورها بازی می کند. اگر از داوطلبین آزمون های کارشناسی ارشد هستید با مطالعه هورمون از منبعی مناسب و چهار آموزش مای رشته، قادر به پاسخگویی تمامی سوالات خواهید بود.

داوطلبین دکتری ممکن است از هر مبحثی سوال داشته باشند. لذا در درجه اول بر هورمون ها و کنترل کیفی آزمایشگاه بیوشیمی مسلط شوید. سپس آموزش های مای رشته را مطالعه کنید، و اگر وقت اضافی داشتید نگاهی به آب و الکترولیت ها، تومور مارکرها و آنالیز ادرار بیاندازید.

انتهای پیام/

به اشتراک گذاری

نظراتــ کاربرانــ