بیوشیمی در آزمون های ارشد و دکتری (بخش اول؛ ساختار)

پنجشنبه 29 دی 1401

در این مقاله قصد بررسی بیوشیمی ساختار را داریم. اگر از داوطلبین کنکورهای ارشد و دکتری هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بیوشیمی در آزمون های ارشد و دکتری (بخش اول؛ ساختار)

سلام دوستان عزیز. در این سری از مقالات بیوشیمی در آزمون های ارشد و دکتری قصد بررسی بخش ساختار را داریم. اگر از داوطلبین این کنکورها هستید و میخواهید که به حداکثر سوالات این بخش پاسخ دهید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

1) مباحث بیوشیمی ساختار چیست و وضعیت پراکنش سوالات آن به چه صورت است؟

بیوشیمی ساختار واجد 6 مبحث می باشد که پراکنش سوالات 3 سال اخیر آن در آزمون های ارشد علوم آز 1، 2 و دکتری بیوشیمی بالینی به قرار زیر می باشد.

بیوشیمی ساختار در مجموعه علوم آزمایشگاهی 1

سال کربوهیدرات ها لیپیدها اسیدهای آمینه پروتئین ها ساختار و کینتیک آنزیم ها نوکلوتیدها
02- 01 - - - 1 1 1
01- 00 1 1 - 1 - -
00- 99 1 - - 1 - 1

بیوشیمی ساختار در مجموعه علوم آزمایشگاهی 2

سال کربوهیدرات ها لیپیدها   پروتئین ها ساختار و کینتیک آنزیم ها نوکلوتیدها
02- 01 - - - - 1 -
01- 00 1 1 - 1 1 -
00- 99 - - - - 3 -

بیوشیمی ساختار در آزمون دکتری بیوشیمی بالینی

سال کربوهیدرات ها لیپیدها اسیدهای آمینه پروتئین ها ساختار و کینتیک آنزیم ها نوکلوتیدها
02- 01 - - 1 2 4 -
01- 00 - 1 - 1 4 -
00- 99 - - - - 6 -

2) از چه منبعی برای مطالعه بیوشیمی ساختار استفاده کنیم؟

نیمی از مسیر موفقیت شما در پاسخ به این سوال نهفته هست و نیم دیگر آن در گرو تلاش شما می باشد. برای آمادگی حداکثری، شما دو مرحله آموزش و تثبیت را پیش روی خود دارید. استفاده از آموزش های مرتبط با بیوشیمی ساختار سایت مای رشته برای مرحله آموزش شما کاملا کفایت می کند. این آموزش ها دربردارنده تمامی نکات مربوط به کتب مرجع بیوشیمی هستند. اگر فرصت کافی برای مطالعه همگی آنها را دارید که چه عالی، در غیر اینصورت مطالعه آموزش عمومی بیوشیمی ساختار توصیه قطعی ما به شماست. اما برای مرحله تثبیت، تهیه یک کتاب تست مناسب را در اولویت خود قرار دهید.

3) چقدر زمان برای بیوشیمی ساختار بگذاریم؟

آموزش عمومی بیوشیمی ساختار واجد 48 بخش است. اگر روزی 2 بخش از این آموزش را مطالعه کنید، شما طی 24 روز، بخش ساختار را تمام خواهید کرد. البته تست زنی در این مدت نباید فراموش شود. بنابراین در کمتر از یک ماه و با برنامه ریزی مناسب می توان به شناخت حداکثری از این بخش رسید.

4) آیا جایگزینی آموزش بجای کتب مرجع منطقی است؟

وقتی صحبت از بیوشیمی در کنکور می آید نام کتب مختلفی نظیر لنینجر، هارپر، استرایر و دولین به ذهن خطور می کند. شاید علت آن عدم حضور فیلم های آموزشی مختص به کنکور است. آموزش های سایت مای رشته کاملا منطبق با کنکورهای مختلف طراحی شده اند تا داوطلبین بجای صرف زمان طولانی جهت مطالعه کتاب های مختلف، در کوتاهترین زمان ممکن آماده پاسخگویی به سوالات آزمون های ارشد و دکتری شوند.

5) چه مباحث دیگری با ساختار در ارتباط است؟

آشنایی با بیوشیمی ساختار شما را در شناخت هر چه بهتر بخش متابولیسم کمک خواهد کرد. اما بخش هایی از بیوشیمی تخصصی در ارتباط با ساختار هستند. لذا مطالعه هموگلوبین و پروتئین های پلاسمایی پس از ساختار پروتئین ها، مطالعه ویتامین ها و عناصر معدنی پیش از شروع مبحث آنزیم ها و مطالعه آنزیم شناسی بالینی پس از اتمام ساختار آنزیم ها بسیار مفید می باشد. همه ساله شاهد طرح سوالات از مباحث تخصصی ذکر شده در کنکورهای مختلف بوده ایم.

سخن پایانی

در طی این مقاله مسیر پاسخ به تمامی سوالات ساختار روشن شد، مسیری که در کمتر از یک ماه قابل طی شدن است. آموزش عمومی بیوشیمی ساختار این فرصت را برای شما فراهم می کند. این آموزش بر مبنای کنکورهای مختلف تهیه شده و منبعی مطمئن و قابل اتکاست. البته تست زنی هرگز فراموش نشود، چراکه نقش مهمی در تثبیت مطالب بازی می کند.

انتهای پیام/

به اشتراک گذاری

نظراتــ کاربرانــ