آیا Omicron آسیب کمتری به ریه ها وارد می کند؟

شنبه 25 دی 1400

مطالعات بر روی سلول های کشت شده در آزمایشگاه و آزمایش های حیوانی نشان می‌دهد که سویه Omicron ممکن است توانایی کمتری را برای آلوده کردن ریه‌ ها در مقایسه با سویه دلتا داشته باشد.

آیا Omicron آسیب کمتری به ریه ها وارد می کند؟

به گزارش مای رشته; این مطالعات می توانند توضیح دهنده این موضوع باشند که چرا نوع Omicron باعث شکل گیری بیماری خفیف تری نسبت به نوع دلتا می شود.

آزمایشات نشان می دهند که نوع Omicron می تواند در آلوده کردن راه های هوایی فوقانی نسبت به نوع دلتا کارآمدتر باشد و همین موضوع افزایش مسری بودن آن را توضیح می دهد. توانایی نوع Omicron برای فرار از آنتی بادی های خنثی کننده نیز ممکن است مسئول افزایش قابلیت انتقال پذیری آن باشد.

گزارش های اولیه پس از ظهور نوع Omicron حاکی از آن می باشد که این نوع، احتمال ابتلا به بیماری خفیف تری را نسبت به انواع قبلی SARS -CoV-2 دارد.

تعیین توالی ژنوم Omicron نشان داد که این گونه دارای تعداد زیادی جهش از جمله در پروتئین اسپایک خود می باشد. همین تعداد جهش های زیاد Omicron می تواند دلیلی بالقوه ای برای کاهش شدت بیماری باشد.

با این حال، شکل گیری بیماری خفیف تر ناشی از عفونت Omicron می تواند به سبب بالا رفتن تقویت ایمنی فرد که به دلیل واکسیناسیون و یا عفونت های به دست آمده قبلی ناشی از SARS-CoV-2 باشد.

اگرچه افزایش ایمنی ممکن است بر شدت بیماری تأثیر بگذارد، اما مطالعاتی که بر روی حیوانات و سلول های کشت شده در آزمایشگاه انجام شده است نشان می دهد که جهش های صورت گرفته توسط واریانت Omicron آن را در آلوده کردن ریه ها نسبت به نوع دلتا کمتر کارآمد کرده است. همین موضوع می تواند بیماری خفیف تری را که نوع Omicron ایجاد می کند توضیح دهد.

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی

ویروس SARS-CoV-2 می تواند هر دو دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی را تحت تأثیر قرار دهد. دستگاه تنفسی فوقانی از بینی، سینوس ها و گلو تشکیل شده است، در حالی که دستگاه تنفسی تحتانی شامل نای و ریه ها می باشد.

بیماری خفیف یا عفونت های اولیه SARS-CoV-2 احتمالاً علائم دستگاه تنفسی فوقانی مانند آبریزش بینی و گلودرد را شامل می شود. و بیماری شدید که ناشی از نوع وحشی SARS-CoV-2 و انواع قبلی آن است غالبا شامل عفونت و التهاب در ریه می شود.

التهاب شکل گرفته می تواند باعث تجمع مایع در کیسه های هوایی یا آلوئول ها در ریه ها شود و ظرفیت ریه ها برای انتقال اکسیژن به خون را به طور چشمگیر کاهش دهد.

دانشمندان با استفاده از مدل های حیوانی و کشت های آزمایشگاهی سلول‌های ریه، آزمایش هایی را انجام داده اند تا توانایی Omicron را در آلوده کردن دستگاه تنفسی و توانایی ایجاد بیماری شدید مشخص کنند.

این مطالعه که در دانشگاه هنگ کنگ صورت پذیرفته، از سلول های کشت شده ریه انسان در آزمایشگاه برای تجزیه و تحلیل توانایی نوع Omicron در آلوده کردن ریه ها استفاده شده است. این سلول ها از بافت ریه که در طی درمان ریه برداشته شده و به طور معمول، این بافت دور ریخته می شوند، کشت داده شدند.

در این مطالعه، 70Omicron برابر سریع تر از دلتا در نایژه های انسان (لوله هایی هستند که نای را به ریه ها متصل می کنند)، تکثیر کرد. با این حال، نسبت به نوع Delta و SARS-CoV-2، در تکثیر در بافت ریه کارایی کمتری داشت.

گروه های تحقیقاتی دیگری نیز توانایی Omicron ،Delta و سایر گونه های SARS-CoV-2 را برای ایجاد بیماری در مدل های حیوانی، مانندهمستر و موش مقایسه کرده اند. آنها دریافتند ارتباطی بین عفونت با دلتا و انواع دیگر کرونا با کاهش وزن در همستر وموش پس از 1 هفته وجود دارد، و برخی داده ها نشان دهنده ارتباط بین افزایش سطح ویروس در دستگاه تنفسی و کاهش وزن می باشند.

علاوه بر این، این مطالعات نشان داد که همسترهای مبتلا به عفونت Omicron در مقایسه با نوع وحشی SARS-CoV-2 و نوع دلتا در دستگاه تنفسی فوقانی، سطوح بالاتری از ویروس را دارند. در مقابل، محققان سطوح کمتری از ویروس را در دستگاه تنفسی تحتانی پس از عفونت با نوع Omicron در مقایسه با نوع دلتا مشاهده کردند.

در مجموع، این مطالعات نشان می دهد که Omicron ممکن است در ایجاد عفونت  و التهاب ریه ها کارایی کمتری داشته باشد.

بنابر همین تحقیق، شواهد رو به رشدی نیز وجود داردکه نشان می‌دهد افراد مبتلا به عفونت Omicron نسبت به افراد مبتلا به نوع دلتا، کمتر در بیمارستان بستری می شوند یا نیاز به پذیرش در بخش مراقبت های ویژه و یا استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی دارند.

با این حال، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر، مربوط به بیماران مبتلا شده در چندین هفته گذشته است، و از آنجایی که موارد ابتلا به این سویه جدید همچنان در حال افزایش است و رکوردهای روزانه ثبت می شود، در نهایت باید چندین هفته دیگر منتظر ماند تا تصویری کامل از شدت بیماری در حالت واقعی به دست آورد.

انتهای پیام/

به اشتراک گذاری

نظراتــ کاربرانــ