تولید داروی خوراکی ضد کرونا توسط فایزر

پنجشنبه 8 مهر 1400

مدیر عامل Pfizer می گوید قرص ضد ویروس این شرکت برای درمان کووید 19 تا پایان سال آماده می شود.

تولید داروی خوراکی ضد کرونا توسط فایزر

به گزارش مای رشته و به نقل از مجله فوربس، شرکت فایزر فرایند توسعه قرص جدیدی با عنوان PF-۰۷۳۲۱۳۳۲ را از ماه مارس سال ۲۰۲۰ آغاز کرده است و اثرگذاری آن را در کنار داروی دیگری موسوم به ریتوناویر مورد آزمایش قرار میدهد.

ریتوناویر یک داروی ضدویروس است که به عنوان یک مهار کننده پروتئاز HIV جهت درمان عفونت HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی) تولید شده ولی اکنون به منظور درمان کووید ۱۹ نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

در این آزمایشات بالینی ۲.۶۶۰داوطلب 18 ساله به بالا که دارای علایم بیماری کووید بوده یا به تازگی در معرض آلودگی ویروس کووید-19 قرار گرفته اند، مورد آزمایش قرار می گیرند. این داوطلبان به طور تصادفی ترکیبی از PF-۰۷۳۲۱۳۳۲ را به همراه دز پایینی از ریتوناویر یا یک دارونما را به مدت ۱۰ روز و با فاصله زمانی 12 ساعت دریافت خواهند کرد.

هدف از انجام این آزمایشات بالینی، ارزیابی ایمنی و کارآیی داروهای تحت مطالعه در جلوگیری از عفونت SARS-CoV-۲ و بررسی علایم بیماری در طول یک دوره 14 روزه است.

دارویPF-۰۷۳۲۱۳۳۲ یک مسدودکننده پروتئاز می باشد که در آزمایشات اولیه توانسته است ساختار تولید مثل ویروس کووید ۱۹ را مختل کند. در صورتی که این دارو در شرایط واقعی نیز عملکرد مثبتی داشته باشد، می تواند در همان مراحل اولیه عفونت ویروسی موثر واقع شود. و در حالت پیشرفته بیماری نیز با متوقف کردن فعالیت آنزیم اصلی که برای تکثیر ویروس لازم است سبب خواهد شد تا شخص آلوده از عوارض واکنش شدید سیستم ایمنی در امان باشد.

به گفته آلبرت بورلا مدیر عامل شرکت فایزر این داروی خوراکی مراحل پایانی تست های آزمایشگاهی خود را در کشورهای بلژیک و آمریکا می گذراند و احتمالا تا پایان سال میلادی این دارو به بازار خواهد آمد.

با وجود این که شرکتهای مختلفی در سراسر جهان در حال آزمایش اثرگذاری داروهای ضد ویروس خوراکی بر کووید ۱۹ هستند، فایزر اولین شرکتی است که به صورت رسمی یک داروی جدید را با هدف درمان کووید ۱۹ تولید کرده است.

انتهای پیام/

به اشتراک گذاری

نظراتــ کاربرانــ