مخاطرات خاموش دوران کرونایی

جمعه 14 آذر 1399

بهره گیری و به کار بستن توصیه های بهداشتی از ضروریات حفظ سلامتی در دوران کرونایی است اما اجراء غیر اصولی آن ها زمینه بروز شماری از مخاطرات را فراهم می آورد.

مخاطرات خاموش دوران کرونایی

توصیه های بهداشتی پس از همه گیری کرونا در صدر اخبار قرار گرفت و در مدت زمان کوتاهی اجراء آنها جزئی از زندگی روزمره امان شد. اگر چه به کارگیری این توصیه ها در ظاهر امر نقش بسزایی در ممانعت از بیماری زایی دارد اما اجراء غیر اصولی آنها می تواند به صورت خاموش زمینه آسیب های جانبی و حتی بروز بیماری را در پی داشته باشد. در این مقاله نگاهی به برخی از این مخاطرات خواهیم داشت:


مخاطرات استفاده از دستکش 
دستکش ها از وسایلی هستند که بصورت متداول مورد استفاده پزشکان و کادر درمانی قرار می گیرد. آنها در اصل محافظی در مقابل آلودگی‌های کلی مثل خون یا مایعات دیگر بدن هستند و قادرند از دست‌ها فقط برای مدت کوتاهی در برابر آلودگی باکتریایی یا ویروسی محافظت کنند.  ماده تشکیل‌دهنده این دستکش‌ها متخلخل (پرمنفذ) است و هر چه مدت زمان طولانی‌تری از آنها استفاده شود، عوامل بیماری‌زا آسانتر می‌توانند از این منفذ‌ها روی سطح پوست نفوذ کنند. از سوی دیگر استفاده طولانی از آنها تعریق پوست زیر دستکش را به همراه دارد. محیط گرم و مرطوب حاصله نیز شرایطی ایده آل برای رشد باکتری ها و ویروس ها ایجاد می کند که شانس بروز بیماری در افراد استفاده کننده را می افزاید. 


خطرات استفاده بی رویه از ضد عفونی کننده های الکلی
ورود ضد عفونی کننده ها به زندگی مردم از دیگر ویژگی های همه گیری کرونا بود. اگرچه شستشوی دست ها با آب و صابون جهت نابودی ویروس به عنوان توصیه اکید سازمان ها و مسئولین بهداشتی است اما در مواقعی که این امر میسر نباشد، لاجرم نیاز به استفاده از ضدعفونی کننده ها پیش می آید. مصرف صحیح این محلول ها در مصونیت شخص نقشی مفید ایفا می کند اما استفاده بی رویه با افزایش خطر درماتیت پوست دست یا "اگزما" همراه است. بعلاوه ترکیبات الکلی این ضد عفونی کنندها از دو بعد خطر ابتلا به بیماری های عفونی و تضعیف سیستم ایمنی بدن را نیز می افزایند چراکه از یک سو سبب تخریب فلور میکروبی طبیعی پوست شده و از سوی دیگر مصرف بیش از حدشان ایجاد مقاومت الکلی در یکسری از باکتری های بیماری زا را به همراه دارد. مشکل دیگر با ضدعفونی کننده‌های معطر پیش می‌آید که با مواد شیمیایی سمی مانند فتالات‌ها و پارابن‌ها همراه هستند. فتالات‌ها مُخل غدد درون ریزی هستند که بر رشد و تولید مثل بدن انسان تأثیر گذارند. پارابن‌ها هم بر عملکرد هورمون‌ها و باروری تأثیر منفی می گذارند. 


ماسک ها و مخاطرات آن ها
اگر چه استفاده از ماسک یکی از کارهای محافظتی واجب در ایام کرونایی است اما باید در نظر داشت که پوشیدن ماسک برای مدت طولانی و در مکان‌های خلوت توصیه نمی‌شود، این کار سطح اکسیژن خون را پایین می آورد و سلامت افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر یک ماسک باید هر دو ساعت یکبار تعویض یا ضد عفونی شود، در غیر این صورت ذرات ویروسی می‌توانند روی آن انباشته شده و احتمال تنفس آنها افزایش یابد. استفاده مکرر از یک ماسک نیز احتمال آلوده شدن آن را می افزاید، این امر شانس بیماری زایی در شخص و البته آلوده شدن سطوح دیگر را با قرار دادن ماسک آلوده در این سطوح می افزاید. کاربرد تمامی ماسک ها را هم نباید یکسان دانست مثلا ماسک های N95 در صورت استفاده صحیح می تواند تا ۹۵ درصد باکتری ها و ویروس ها را فیلتر کند اما بازدم شخص را کامل بیرون می دهد. لذا استفاده افراد ناقل از این ماسک ها می تواند به بیمار شدن افرادی که در نزدیکی این شخص هستند منتج شود.  


نگاه به این موارد توجه به یکسری از نکات را لازم می داند تا در نظر گرفت. با وجود اینکه ضرورت استفاده از ماسک در این دروران بر کسی پوشیده نیست اما از استفاده طولانی مدت آن و البته در مکان های غیر ضرور حتی المقدور اجتناب کنید. از استفاده بی رویه ضد عفونی های الکلی جدا بپرهیزید، اگر چه استفاده از آنها ذهنیت مصونیت به کرونا را به شما می دهد اما با تضعیف سد دفاعی پوست زمینه بیماری زایی را در شما تقویت می کند. و اما مخاطرات دستکش ها بسیار جدی است بنحویکه بهره گیری از آنها نه تنها به سلامت شما کمکی نمی کند بلکه در تضاد با آن نیز قرار دارد. امید است که با رعایت اصولی توصیه های بهداشتی به سلامتی خود و ریشه کن شدن این بیماری در جامعه کمک نماییم.  

انتهای پیام/

به اشتراک گذاری

نظراتــ کاربرانــ