زمان برگزاری آزمون های پاییزی MHLE و MSRT

سه شنبه 6 آبان 1399

با وجود اوج گیری شیوع کرونا در کشور آزمون های MHLE و MSRT فصل پاییز طبق تقویم از پیش تعیین شده اجرا خواهد شد.

زمان برگزاری آزمون های پاییزی MHLE و MSRT

به گزارش روزنامه دیلی میل انگلستان، محققان این کشور در دانشگاه لیدز توانستند یک زبان بیومتریک را با ساختاری سیلیکونی و با استفاده از چاپ سه بعدی و با انجام اسکن های دیجیتالی از زبان واقعی انسان تولید کنند که می تواند خاصیت ارتجاعی، خیس شدن و بافت زبر منحصر به فرد زبان واقعی انسان را به شکل مشابهی تقلید کند.

بر اساس تحقیقی که در نشریه ACS Applied Materials & Interfaces  هم به چاپ رسیده است محققان در حالی این زبان مصنوعی را تولید کرده اند که می توان از آن برای آزمایش خصیصه های فرایند دهانی در خوراکی ها استفاده کرد و علاوه بر آنکه زبان واقعی صرفا عمل چشیدن را انجام میدهد این زبان مصنوعی می تواند با تقلب در مواد غذایی و داروهای خوراکی تجویز شده مبارزه کند و به ابداع فناوری های جدید تغذیه ای منجر شود.

وجود تعداد زیادی ساختار جوانه مانند کوچک که به آن پاپیلا (papilla) گفته می شود بافت زبری به زبان می دهد. و در هنگام خشک شدن دهان این زبری به زبان حس یک کاغذ سنباده ای را می دهد که با طبیعت نرم بافت زبان در تضاد است.  این تضادها در کنار هم، فضای پیچیده ای را برای محققان مواد در زمان تلاش برای  تکثیر زبان انسان در آزمایشگاه ایجاد میکنند. بنابراین محققان برای تولید این زبان مصنوعی توجه خود را به قسمت پشتی زبان متمرکز کردند جایی که برخی از این برآمدگی های کوچک حاوی گیرنده های چشایی هستند اما بسیاری از آنها چنین گیرنده هایی ندارند.

در نهایت زبانی که در آزمایشگاه ساخته شد، نه تنها توانست پاپیلای زبان یک بزرگسال معمولی را تکثیر کند، بلکه سیلیکونی که زبان از آن ساخته شد، نرمی و رطوبت یک زبان واقعی را هم دارد.

به گفته دکتر افرن رایز نویسنده این تحقیق: بازآفرینی سطح متوسط زبان ‌انسان همراه با چالش های منحصر به فرد معماری است و ما قصد داشتیم خصوصیات مکانیکی زبان انسان را در سطحی تکرار کنیم که استفاده از آن در آزمایشگاه برای تکرار شرایط فرایند دهانی انسان آسان باشد.

انتظار می رود که این فناوری بتواند به درمان بیماری‌های دهانی و خشکی دهان کمک کند. همچنین امید است که از این ماده زبانی در نهایت بتوان در غربالگری محصولات تازه طراحی شده و تسریع روند تولید مواد غذایی بدون نیاز به استفاده از آزمایش های پرهزینه و وقت گیر انسانی استفاده کرد. این امر خصوصاً در هنگام شیوع ویروس کرونا که فاصله اجتماعی موانعی را برای آزمایش های چشایی و آزمایشات مصرف کننده ایجاد می کند، حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

به اشتراک گذاری

نظراتــ کاربرانــ