برگزاری مجازی مصاحبه دکتری 99

پنجشنبه 16 مرداد 1399

بر اساس گزارش های واصله مصاحبه دکتری سراسری 99 به صورت مجازی برگزار خواهد شد. بارگزاری مدارک داوطلبان در سامانه های آموزشی تک تک دانشگاه ها و یا ارسال آنها از طریق ایمیل یا پیام رسان ها محتمل ترین روش های مورد استفاده هستند.

برگزاری مجازی مصاحبه دکتری 99

داوطلبان بعد از گذر از مرحله آزمون کتبی دکتری و تنها در صورت کسب حدنصاب دعوت به مصاحبه، می توانند وارد مرحله دوم این آزمون بزرگ که همان مصاحبه دکتری است بشوند. در طی این مرحله توانایی های علمی، پژوهشی و آموزشی داوطلبان مورد ارزیابی قرار گرفته و می توان گفت یکی از مهم ترین بخش های آزمون دکتری به حساب می آید. 
بر اساس گزارش های واصله مصاحبه دکتری سراسری 99 به صورت مجازی برگزار می شود. جزئیات بیشتری از نحوه برگزاری آن ارائه نشده است، اما می توان حدس زد که داوطلبان می بایست با سامانه های آموزشی تک تک دانشگاه ها طرف شوند و مدارک خود را در این سامانه ها بارگذاری کنند و یا از راه‌های دیگری نظیر ارسال ایمیل یا پیام رسان ها بهره گیرند. این در حالی است که داوطلبان با سامانه های آموزشی دانشگاه ها مشکل دارند و اگر نگوییم این سامانه ها دچار ایراد هستند، قطعاً قلق های خاص خود را دارند. این روش ها همواره دلهره هایی را برای داوطلبان ایجاد می کنند که آیا مدارک مورد نظرشان توسط داوران دیده شده است یا خیر؟ و آیا نمره کامل مدارک ارسالی را گرفته اند؟
این در حالی است که سازمان سنجش آموزش کشور می تواند از فرصت ایجاد شده در برگزاری مجازی مصاحبه آزمون دکتری استفاده نماید و با راه اندازی یک سامانه یکپارچه، داوطلبان را از ارسال چند باره مدارک خود بی نیاز نماید. این سامانه می تواند چند قدم جلوتر رفته و با ارزشیابی یکپارچه سوابق آموزشی و پژوهشی داوطلبان، راه را برای پذیرش عادلانه تر دانشجویان دکتری هموار نماید. بدین منظور، سازمان سنجش می‌تواند برای هر رشته امتحانی یک هیأت منتخب برگزیند تا بررسی سوابق داوطلبان و امتیازدهی را بر عهده داشته باشند. راه اندازی این سامانه می تواند ضمن نظم بخشی و استاندارد نمودن نمرات مدارک مختلف و مقالات، پژوهش‌ها، اختراعات و موارد دیگری نظیر سوابق تدریس، نمره ای عادلانه و استاندارد به هر مولفه اختصاص دهد تا هم از یک سو داوطلبان بتوانند از تاثیر تک تک اجزای رزومه خود و میزان این تاثیر مطمئن شوند و هم داوطلبان سال‌های آینده انگیزه بیشتری برای پژوهش و دانش‌اندوزی به دست آورند. همچنین، می‌توان تمهیداتی اندیشید که امکان اعتراض به نتایج بررسی سوابق و نمره کسب ‌شده از سوی داوطلبان دکتری در این سامانه مهیا شود. در این صورت، به یک دغدغه همیشگی داوطلبان مبنی بر نبود نظارت بر امتیازدهی سوابق آموزشی و پژوهشی نیز پاسخ داده خواهد شد.


 

انتهای پیام/

به اشتراک گذاری

نظراتــ کاربرانــ