آیا گروه خونی و ژن افراد در ابتلا شخص به کرونا تاثیر دارد؟

سه شنبه 24 تیر 1399

تحقیقات نشان داده بیماری های زیادی هستند که با نوع گروه خونی افراد پیوند خورده است که کویید 19 هم از آن مستثنی نیست از این رو کشورهای مختلف تحقیقاتی را در مورد این موضوع انجام داده اند.

آیا گروه خونی و ژن افراد در ابتلا شخص به کرونا تاثیر دارد؟

چیزی که واضح است این است که با شروع اپیدمی کرونا در جهان تا کنون این ویروس توانسته تمام افراد با گروه های خونی متفاوت و در سنین متفاوت از کودک تا بزرگسال را درگیر خود کند.

اما بر اساس پژوهشی جدید که به طور همزمان در چین و آمریکا با همراهی چند کشور دیگر انجام شد محققان با نمونه گیری از ژنتیک و گروه خونی بیش از 1600 بیمار مبتلا و همچنین بیش از 2200 گروه کنترل سالم به این نتیجه رسیدند افرادی که دارای گروه خونی A هستند در مقایسه با سایر گروه‌های خونی به طور میانگین ۴۵ درصد بیشتر با ریسک ابتلاء به کروناویروس جدید و ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ مواجه هستند و از سوی دیگر، افرادی که دارای گروه خونی Oمی باشند ۳۵ درصد کمتر در معرض ریسک ابتلاء به نوع شدیدتر کووید ۱۹ قرار دارند بر اساس همین پژوهش محققان متوجه شدند علاوه بر گروه خونی، برخی دسته‌های ژنی با احتمال بالاتر ابتلاء به نوع شدید کووید ۱۹ مرتبط هستند. به عنوان مثال یکی از توده‌های ژنی، این ریسک را تا ۷۷ درصد افزایش می‌دهد.

در همین رابطه دکترRobert Glatter ، از بیمارستان Lenox Hill نیویورک، در این باره می‌گوید: ژن های کنترل کننده گروه خونی در تشکیل سطح سلول‌ها نقش دارند. تغییر در ساختار سطح سلول بر آسیب پذیری سلول آلوده به کروناویروس جدید تأثیر دارد .همینطور ما از مطالعات قبلی می‌دانیم که نوع گروه خونی بر ریسک لختگی خون تأثیر دارد. و کاملاً مشخص شده که بیماران مبتلا به کووید ۱۹ با ریسک بالا لختگی خون مواجه هستند.

اما در این بین موضوعی که بدون شک اهمیت دارد این است که تمام افراد جامعه بدون توجه به  نوع گروه خونی خود، باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا و انتقال آن به دیگران انجام دهند.

انتهای پیام/

به اشتراک گذاری

نظراتــ کاربرانــ