بررسی مهم ترین نکات مصاحبه دکتری وزارت بهداشت

دوشنبه 24 شهریور 1399

کلیپ های 10 و 5 دقیقه ای ارائه کننده توانایی های علمی و ایده های شخص، جایگزین مصاحبه حضوری در آزمون دکتری وزارت بهداشت شدند.

بررسی مهم ترین نکات مصاحبه دکتری وزارت بهداشت

مصاحبه، گام دوم و بسیار سرنوشت ساز در ارزشیابی داوطلبین آزمون دکتری است. این مرحله تا پیش از سال 96 برای رشته های مورد سنجش وزارت بهداشت، تنها 30% کل نمره امتحانی را در بر می گرفت ولی طی سال های ۹۶ تا ۹۸ ارزش آن به ۵۰٪ تغییر پیدا کرد. همین امر، شرایط را برای افراد با پشتوانه پژوهشی بالا، آسان و برای افرادی که داشته اشان صرفا آزمون تئوری خوب بود، سخت کرد. در سال 99 و متعاقب شیوع کرونا، بسیاری از معادلات از جمله نحوه امتحان دکتری به هم خورد. بنحویکه ارزش مرحله مصاحبه مجددا به 30% بازگشت، همچنین آماده سازی کلیپ های 10 و 5 دقیقه ای به جای حضور داوطلبین در نظر گرفته شده است. اگر چه در ظاهر امر این تغییرات به نفع شمار زیادی از داوطلبین خصوصا افرادی که توشه کمتری برای مصاحبه دارند به نظر می رسد اما عدم رعایت نکات تهیه کلیپ های توصیه شده، می تواند غافلگیری بزرگی برای همه منتخبین این مرحله به دنبال داشته باشد. در ادامه به بررسی نحوه تهیه فایل های پیشنهاد شده و مهم ترین نکاتی که باید توجه شود خواهیم پرداخت.
در کلیپ 10 دقیقه ای، هر شخص باید با تلفیقی از زبان فارسی و انگلیسی به معرفی توانایی های خود در حیطه های آموزشی، تحقیقاتی، مدیریتی، اجرایی و پاسخگویی به نیازهای ملی و اجتماعی مطابق با مشخصات ذکر شده بپردازد و در بخش های مربوط به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی بارگذاری نماید. در بخش ارائه انگلیسی لازم است تا داوطلب خود را معرفی کرده و انگیزه، هدفش از تحصیل، انتخاب این رشته و زمینه مورد علاقه اش را ارئه نماید. در بخش ارائه فارسی نیز موضوع پایان نامه یا مقالات خویش را مختصر و مفید ارائه نماید. حجم کلیپ حداکثر 100 مگابایت و فایل آن از نوع mp4 یا mkv باشد. 
کلیپ 5 دقیقه ای اختیاری بوده و بیشتر جنبه نمره تشویقی دارد. در طی آن داوطلب باید یک ایده، الگو یا مدل قابل عرضه ای را آماده سازی کند. لازم است که این ایده یک نیاز واقعی جامعه را در برگیرد و قابل دستیابی باشد. همچنین، فرایند اجرا و نحوه میزان مشارکت فعال دانشجو در آن به صورت دقیق توضیح داده شود.
نکاتی که لازم است تا هر فرد مصاحبه شونده ای به آن توجه کند، شامل:
۱) برای ضبط فیلم، محلی مناسب (ساکت و با نورپردازی مناسب) مهیا کنید.
2) مطالبی را که آماده کردید چند بار مرور نمایید چرا که روان بودن این مطالب ذهنیت خوبی از شما در افراد ارزیاب ایجاد می کند.
3) از یک دوربین با کیفیت جهت ضبط استفاده کنید. آن را در یک فاصله مناسب نسبت به چهره خود مستقر کرده و حین ارائه، اصول زبان بدن را حتما در نظر بگیرید.   


پایگاه خبری مای رشته

انتهای پیام/

به اشتراک گذاری

نظراتــ کاربرانــ