آیا شعبه های بین الملل وزارت بهداشت را در انتخاب دانشگاه خود وارد کنیم؟

پنجشنبه 16 تیر 1401

در این مقاله به بررسی شرایط دانشجوهای ارشد و دکتری در واحدهای بین الملل دانشگاه های علوم پزشکی خواهیم پرداخت تا افرادیکه انتخاب دانشگاه ها را در پیش دارند با شناختی بهتر به اینکار اقدام ورزند.

آیا شعبه های بین الملل وزارت بهداشت را در انتخاب دانشگاه خود وارد کنیم؟

با توجه به اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت 1402-1401 قصد داریم تا نگاهی به انتخاب دانشگاه ها داشته باشیم. در واقع مقاله مزبور به وضعیت دانشگاه ها برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد و دکتری خواهد پرداخت.

از میان دانشگاه های ارائه شده شما با دو گروه روبرو خواهید شد، دانشگاه های روزانه و بین الملل. به عنوان مثال دانشگاه علوم پزشکی تهران و شعبه بین الملل علوم پزشکی تهران. اما تفاوت این دو دوره چیست و آیا آنها را در انتخاب رشته هایمان داشته باشیم یا خیر را با چند پرسش و پاسخ بررسی خواهیم کرد.

1) منظور از واحد بین الملل در دانشگاه های علوم پزشکی چیست؟

دانشگاه های علوم پزشکی بخشی از ظرفیت دوره های کارشناسی ارشد و دکتری خود را به دانشجوهایی که شهریه پرداخت می کنند اختصاص می دهند. در واقع این دانشجوهای شهریه پرداز به عنوان دانشجوهای بین الملل دانشگاه شناخته می شوند. البته تمام دوره این دانشجوها در کنار دانشجوهای روزانه گذرانده می شود. مثلا دانشگاهی 5 دانشجوی ارشد شامل 3 نفر روزانه و 2 نفر بین الملل ظرفیت دارد. واحدهای تئوری، آزمایشگاهی و بیمارستانی این دو دانشجوی بین الملل در کنار دانشجوهای روزانه برگزار می گردد و آنها در محل مجزایی نسبت به دانشجوهای روزانه نیستند.

2) چه تفاوت های اساسی بین دانشجوهای دکتری بین الملل و روزانه وجود دارد؟

یک دانشگاه علوم پزشکی برای مقطع دکتری خود، 4 ظرفیت را اعلام کرده است. شامل 2 دانشجوی روزانه و 2 نفر بین الملل. همانطور که پیش از این اشاره شد کلاس های هر 4 نفر با هم برگزار می شود و از این بابت تفاوتی نیست. اما دانشجوهای روزانه از حقوق ماهیانه، دریافت وام های مختلف، حق استفاده از خوابگاه، بیمه که به عنوان سابقه شغلی آنها محسوب می شود و دوره تعهد 5 ساله برخوردار هستند. آنها در دوره تعهد 5 ساله خود به عنوان عضو هیئت علمی یک دانشگاه در می آیند و از تمام حقوق و مزایای یک عضو هیئت علمی برخوردارند.

اما دانشجوهای بین الملل ضمن اینکه از هیچ یک از موارد فوق الذکر برخوردار نیستند باید شهریه ثابت و متغیر ترم های مختلف و هزینه سنگین پایان نامه را خود پرداخت کنند. با توجه به اینکه پس از فارغ التحصیلی این دانشجوها از هیچ حمایت وزارت بهداشت برخوردار نیستند انتخاب وضعیت بین الملل برای افرادیکه پیش از این در جایی مشغول به کار هستند و مدرک دکتری به ثبات یا ارتقاء شغلی آنها کمک می کند توصیه می شود.

3) چه تفاوت های اساسی بین دانشجوهای ارشد بین الملل و روزانه وجود دارد؟

دانشجوهای ارشد بین الملل نیز برای حضور در دانشگاه و کسب مدرک علمی خود لازم به پرداخت هزینه آن هستند. ضمنا طرح اختیاری پس از مقطع ارشد که امکان کار کردن به عنوان کارشناس آزمایشگاه را فراهم می کند را نخواهند داشت.

4) هزینه تقریبی برای اتمام دوره کارشناسی ارشد یک دانشجوی بین الملل چقدر است؟

هزینه های یک دانشجوی ارشد در واحد بین الملل بدین صورت می باشد. شهریه ثابت هر ترم، هزینه واحدهای تئوری، آزمایشگاهی، بیمارستانی و پایان نامه.

هر دانشجوی ارشد در طی 3 ترم، واحدهای تئوری، آزمایشگاهی و بیمارستانی خود را می گذراند. هزینه شهریه ثابت و متغیر هر یک از این 3 ترم به طور میانگین 7 میلیون می باشد. اگر دانشجویی طی ترم های 4 و 5 خود پایان نامه اش را به اتمام برساند و شهریه ثابت این دو ترم را هم در نظر بگیریم، جمع هزینه هایش در حدود 30 میلیون تومان خواهد شد. رقمی در حدود 10 تا 15 میلیون هم برای اجراء یک پایان نامه ساده باید در نظر گرفت که مجموع هزینه ها را به 45-40 میلیون می رساند.

با توجه به اینکه غالب دانشگاه ها از ارائه خوابگاه به دانشجوهای بین الملل سر باز می زنند، هزینه اجاره مسکن در صورت قبولی در شهری به غیر از محل سکونت خود را نیز باید در نظر گرفت.

5) آیا واحد بین الملل را انتخاب کنیم یا نه؟

با توجه به مواردیکه ذکر شد انتخاب واحد بین الملل برای داوطلبین ارشدی که قادر به پرداخت هزینه های آن هستند و در شهر سکونت خود، گزینه بدی هم نیست. در واقع این افراد که عملا شانسی برای قبولی در دوره روزانه ندارند با قبولی در واحدهای بین الملل، زمان خود را پشت کنکوری مجدد از دست نمی دهند. بعلاوه با تلاش و یک برنامه ریزی مناسب می توانند شرایطی را ایجاد کنند تا در مقطع دکتری خود در دوره روزانه پذیرفته شوند

انتهای پیام/

به اشتراک گذاری

نظراتــ کاربرانــ